Close

Praktische ergernissen verhelpen voor HSP

Hooggevoelige mensen raken al snel van de leg, als er veel op hen afkomt. Dit heeft te maken met de hoeveelheid prikkels en emoties, die hun zenuwstelsel binnendringen. De wereld om ons heen heeft nu eenmaal veel prikkels. Dingen die veel prikkels geven, zijn o.a.: spullen om je heen, televisie, radio, internet en social media.

Doordat je als hooggevoelig persoon een diepgaande verwerking hebt, heb je tijd nodig om dit allemaal rustig te verwerken. Maar ja, daar geef je jezelf niet altijd tijd voor. Als je geen tijd voor jezelf neemt, ga je maar door op de automatische piloot en ben je geneigd eerder fouten te maken en achter te lopen met een te volle agenda. Door langdurig op de overleefstand te gaan, zal je merken dat je vermoeid raakt door de vele binnenkomende prikkels. Je kan het allemaal niet meer bolwerken, stressen is je leefstijl geworden, je verliest je overzicht en jezelf in het verhaal en ga zo maar door. Je kan er dan op wachten dat er een burn-out op de loer ligt.

Het achterlopen ontstaat veelal omdat je zo zorgvuldig bent (ook vaak perfectionistisch). Dit komt ook weer door je diepgaande verwerking van alles om je heen. Je bent meestal heel sociaal waardoor je alles geeft ten koste van jezelf, je tijd en energie. Als overprikkeling de boventoon heeft, kan je alles niet goed meer overzien en ben je niet meer degene die je wil zijn.

Als jij jezelf wil helpen is het goed om een verdeling te maken waar je aan wil werken. Je kan denken aan het leren omgaan met informatiestress.

Informatiestress krijg je door een te grote stroom aan informatie die bewust en onbewust binnenkomt. Sommige dingen om je heen gebeuren nu eenmaal onbewust en die prikkels krijg je dan ook onbewust binnen, zonder er iets aan te kunnen doen. Maar je het ook prikkels die je bewust opzoekt, dus daar kan je wat mee!

Bijvoorbeeld achterstand in werkzaamheden, studieachterstand, klagen over te veel info van internet en social media, televisie, radio en rommel in je woonkamer. Dit zijn prikkels waar je direct wat mee kan doen. Pak eens 1 ding wat hierboven aan is gegeven om de aankomende tijd mee aan de slag te gaan. Zet in je agenda de stappen hoe je dit gaat aanpakken, wanneer je hiermee gaat starten en wanneer je het klaar hebt. Zo heb je een stok achter de deur en kan je het uit je hoofd zetten. Je hoofd is namelijk geen agenda!

Je dagelijkse ergernissen, het steeds herinnert worden aan datgene wat je nog moet doen, slurpt je energie uit je lijf. Dit is vooral voor HSP die veel details waarnemen. Als je stappen neemt in het aanpakken van praktische zaken zal je al snel minder stress ervaren. Daarnaast heb je dan weer tijd over voor zaken die er voor jou echt toe doen.